Standardy Ochrony Małoletnich
Standardy Ochrony Małoletnich
I
Standardy Ochrony Małoletnich tworzą bezpieczne i przyjazne środowisko żłobka.
1. Standard I POLITYKA: W placówce została ustanowiona i wprowadzona w życie Polityka
ochrony dzieci przed krzywdzeniem, która określa:
a) zasady bezpiecznej rekrutacji personelu,
b) zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko,
c) zasady reagowania w Żłobku na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza
krzywdzenia,
d) zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci,
e) zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych.
2. Standard II PERSONEL: W placówce monitoruje i edukuje się personel w celu
zapobiegania krzywdzeniu dzieci:
a) w ramach rekrutacji personelu w żłobku, pozyskiwane są dane z Rejestru Sprawców
Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego
o każdym członku personelu,
b) w ramach współpracy ze żłobkiem, pozyskiwane są dane z Rejestru Sprawców
Przestępstw na Tle Seksualnym oraz podpisywane jest oświadczenie o niefigurowaniu
w Krajowym Rejestrze Karnym przez partnerów i usługodawców, którzy mają kontakt
z dziećmi w ramach prowadzonych zajęć,
c) określone są zasady bezpiecznych relacji personelu Żłobka z dzieckiem, wskazujące,
jakie zachowania na jego terenie są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie
z dzieckiem,
d) placówka zapewnia personelowi podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed
krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia,
e) personel Żłobka jest przygotowany do edukowania:
– dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
– opiekunów prawnych dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz
chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem,
f) personel dysponuje materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla opiekunów prawnych
dzieci.
3. Standard III PROCEDURY:
a) w placówce funkcjonują wytyczne zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji
w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka jakie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia
dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa.
b) placówka dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują
się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum
interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz
zapewnia do nich dostęp,
4. Standard IV MONITORING:
a) zasady weryfikacji przyjętych Standardów Ochrony Małoletnich – przynajmniej raz
w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem
zagrożenia bezpieczeństwa dzieci,
b) w ramach weryfikacji polityki placówka konsultuje się z opiekunami prawnymi dzieci.
II
Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu w Żłobku Bobasowo:
1. Dyrektor dba o to, aby personel posiadał odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi.
2. W każdym przypadku dyrektor Żłobka musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować
osobę przez niego zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia.
3. Dyrektor Żłobka przed zatrudnieniem dokonuje sprawdzenia danych kandydata
w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym.
Wydruk z Rejestru przechowuje się w aktach osobowych personelu.
4. Dyrektor Żłobka przed zatrudnieniem uzyskuje od kandydata informację o niekaralności
z Krajowego Rejestru Karnego.
5. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinna przedłożyć również
informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa zgodnie z ww. Ustawą
6. Dyrektor Żłobka pobiera od kandydata oświadczenie o państwie lub państwach
zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo
obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
7. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się
oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/-a odpowiedzialności karnej za
złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu
o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
III
Zasady bezpiecznych relacji.
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi w Żłobku obowiązują wszystkich. Znajomość
i zaakceptowanie zasad personel potwierdza podpisaniem oświadczenia.
Personel Żłobka jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi
w Żłobku i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec
dziecka jest adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych
dzieci. Personel zobowiązany jest działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby
zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.
Komunikacja z dziećmi.
1. W komunikacji z dziećmi w Żłobku personel zobowiązany jest:
a) zachować cierpliwość i szacunek tworząc kulturę otwartości i wzajemnej
odpowiedzialności sprzyjającej zgłaszaniu i omawianiu wszelkich problemów
dotyczących dzieci,
b) słuchać uważnie dziecka i udzielać mu odpowiedzi adekwatnych do wieku i danej
sytuacji, traktować jego wypowiedzi z należytą powagą,
c) informować dziecko o podejmowanych decyzjach jego dotyczących, biorąc pod uwagę
oczekiwania dziecka,
d) szanować prawo dziecka do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady
poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe; jeśli
pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić
uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można
też poprosić druga osobę z personelu o obecność podczas takiej rozmowy,
e) zapewniać dzieci, że jeśli czują się źle w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania
czy słów, mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy,
f) odnosić się z szacunkiem do jego innych przekonań, doświadczeń innej perspektywy
bycia dzieckiem,
g) używać języka pozbawionego ocen, etykiet.
2. Personelowi zabrania się:
a) zawstydzania, upokarzania, deprecjonowania, poniżania, lekceważenia i obrażania
dziecka oraz podnoszenia głosu na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca
z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci,
b) ujawniania informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych,
w tym wobec innych dzieci; obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o sytuacji
rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej,
c) zachowywania się w obecności dziecka w sposób niestosowny; obejmuje to używanie
wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie
w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie
wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie,
groźby),
d) akceptowania bądź uczestniczenia w nielegalnych czynnościach, w których
angażowane jest dziecko.
Działania realizowane z dziećmi.
1. Personel zobowiązany jest:
a) doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażować
i traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność,
status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd,
b) unikać faworyzowania dzieci.
2. Personelowi zabrania się:
a) nawiązywania z dzieckiem jakichkolwiek relacji, składania mu propozycji
o nieodpowiednim charakterze; obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty
oraz udostępnianie nieletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich
formę, obnażanie się w obecności dzieci, załatwianie swoich potrzeb fizjologicznych
w obecności dzieci,
b) utrwalania wizerunku nieletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla
potrzeb prywatnych; dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia
wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja Żłobka nie została o tym poinformowana, nie wyraziła
na to zgody i nie uzyskała zgód opiekunów prawnych dzieci,
c) proponowania lub podawania dziecku nielegalnych substancji lub leków, jak również
używania ich w obecności dzieci,
d) wchodzenia w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub opiekunów prawnych
dziecka, zachowywania się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej
zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści
majątkowych i innych – nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami
lub zakończeniem roku,
e) wszelkich zachowań, które mają znamiona innych form przemocy fizycznej, psychicznej
lub wykorzystania seksualnego.
3. Wszystkie ryzykowne sytuacje, muszą być raportowane dyrektorowi Żłobka. Jeśli personel
jest ich świadkiem, zobowiązany jest reagować stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować
godność osób zainteresowanych.
Kontakt fizyczny z dziećmi.
1. Jakiekolwiek przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak
sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady
bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie,
uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można
jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego,
ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie
wobec innego. Dopuszczalny kontakt fizyczny powinien być w naturalny sposób związany
z zabawą, pomocą dziecku w czynnościach higienicznych, koniecznością zapewnienia
bezpieczeństwa, potrzebą uspokojenia dziecka.
2. Personel Żłobka zobowiązany jest:
a) kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując
i odnotowując reakcję dziecka,
b) być zawsze przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań,
c) zachować szczególną ostrożność wobec dziecka, które doświadczyło nadużycia
i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania; takie doświadczenia
mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź
nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi; w takich sytuacjach personel
powinien reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć
znaczenie osobistych granic,
d) do zachowania szacunku dla nietykalności cielesnej, intymności i prywatności dziecka.
Wchodzenie w jakikolwiek kontakt z dzieckiem musi iść w parze z najdalej posuniętą
roztropnością i rozwagą. Właściwym zachowaniem respektującym nietykalność dziecka
jest:
• poklepanie po ramionach lub plecach
• uścisk dłoni lub danie sobie piątki
• delikatne objęcie na powitanie
• przytulenie na uspokojenie
• trzymanie dziecka na kolanach
• dotykanie rąk, ramion czy barków
• werbalne pochwalenie
• trzymanie się za ręce w trakcie zabawy lub spaceru
• siadanie w pobliżu małych dzieci
3. Personelowi Żłobka zabrania się:
a) bicia, szturchania, popychania oraz naruszania integralności fizycznej dziecka
w jakikolwiek inny sposób,
b) dotykania dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny,
c) angażowania się w takie aktywności jak brutalne zabawy fizyczne,
d) całowania dziecka, w szczególności w usta,
e) spania obok dziecka,
f) okazywania czułości w miejscach wyizolowanych np. łazienki, ubikacje,
g) komplementowania odnoszącego się do rozwoju fizycznego dziecka,
h) wyręczania dzieci,
i) pomagania w czynnościach natury osobistej (toaleta, mycie się przebieranie) o ile dzieci
są w stanie te czynności wykonać samodzielnie.
4. Kontakt fizyczny z dzieckiem musi być jawny, nieukrywany, nie może wiązać się
z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli personel będzie świadkiem
jakiegokolwiek z wyżej opisanych, negatywnych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych
dorosłych lub dzieci, zobowiązany jest niezwłocznie poinformować o tym dyrektora Żłobka
i postępować zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
5. Wszelkie podejrzenia dotyczące nieodpowiedniego zachowania personelu wobec dzieci są
bezzwłocznie wyjaśniane przez dyrektora Żłobka, a w przypadku nieodpowiednich
zachowań dyrektora przez organ prowadzący żłobek.
6. Nieprzestrzeganie zasad postępowania traktowane jest jako naruszenie podstawowych
obowiązków pracowniczych z wszelkimi możliwymi konsekwencjami.
Kontakty personelu z dzieckiem poza godzinami pracy.
1. Obowiązuje zasada, że kontakt z dziećmi uczęszczającymi do Żłobka powinien odbywać się
wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych, opiekuńczych lub
wychowawczych.
2. Personelowi zabrania się kontaktów z dziećmi poza godzinami pracy, w tym poprzez
prywatne kanały komunikacji.
3. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, personel
zobowiązany jest poinformować o tym dyrektora Żłobka.
4. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i opiekunowie dzieci są
osobami bliskimi wobec personelu) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji
dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
IV
Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia.
1. W przypadku powzięcia przez personel Żłobka podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma
on obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji
Dyrektorowi Żłobka. Brak reakcji na krzywdzenie dziecka stanowi poważne naruszenie
obowiązków pracowniczych.
2. Po uzyskaniu informacji, Dyrektor Żłobka wzywa opiekunów dziecka, informuje ich o
podejrzeniu krzywdzenia dziecka.
3. Na podstawie obserwacji i rozmów z dzieckiem, personelem sprawującym opiekę nad
dzieckiem w Żłobku oraz opiekunami prawnymi dziecka, sporządza się opis sytuacji
żłobkowej i rodzinnej oraz opracowuje plan pomocy.
4. Plan pomocy powinien zawierać wskazania dotyczące:
a) podjęcia przez Żłobek działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym
zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
b) wsparcia, jakie zaoferuje dziecku Żłobek,
5. W bardziej skomplikowanych przypadkach (dotyczących np. wykorzystywania seksualnego
lub znęcania się fizycznego i psychicznego) dyrektor Żłobka powołuje zespół interwencyjny,
w skład, którego mogą wejść: opiekun i pielęgniarka sprawująca opiekę nad dzieckiem
w Żłobku, dyrektor Żłobka, inne osoby z personelu mające wiedzę na temat skutków
krzywdzenia dziecka lub o krzywdzonym dziecku.
6. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy na podstawie opisu sporządzonego przez
opiekuna/pielęgniarkę sprawujących opiekę nad dzieckiem w Żłobku oraz innych,
uzyskanych przez członków zespołu informacji.
7. Zespół wzywa opiekunów prawnych dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego
może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej
instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
8. Sporządzony przez zespół interwencyjny plan pomocy wraz z zaleceniem współpracy przy
jego realizacji przedstawiany jest opiekunom prawnym dziecka przez dyrektora Żłobka.
9. Dyrektor Żłobka informuje opiekunów prawnych dziecka o obowiązku Żłobka – jako
instytucji – zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji
(prokuratura, policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej /lub przewodniczący
zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od
zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
10. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 1
do niniejszych Standardów. Kartę tę załącza się do dokumentacji dziecka w Żłobku.
11. Personel Żłobka i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych
powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani
do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane
dyrektorowi Żłobka oraz uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
12. Zakres zadań personelu Żłobka w przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji, że
dziecko jest krzywdzone:
Dyrektor:
1) przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia dziecka,
2) wzywa opiekunów prawnych dziecka i bierze udział w rozmowie z opiekunami dziecka,
3) w sytuacjach podejrzenia przemocy domowej wobec dziecka podejmuje decyzję o złożeniu
wniosku o uruchomienie procedury „Niebieska Karta”,
4) w przypadku, gdy dziecko doświadcza przemocy domowej lub jeżeli opiekunowie prawni
dziecka odmawiają współpracy składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu lub
zawiadamia prokuraturę o podejrzeniu przestępstwa,
5) w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka natychmiast zawiadamia policję,
6) w sytuacji, gdy sprawcą przemocy jest osoba dorosła spoza rodziny zawiadamia policję,
7) w przypadku, gdy sprawcą przemocy jest nieletni zawiadamia sąd,
8) informuje o konsekwencjach prawnych stosowania przemocy,
9) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dziecka,
10) prowadzi nadzór nad realizacją procedury dotyczącej zgłoszonego dziecka,
11)zapewnia pomoc personelowi w realizacji ich zadań np. ułatwia konsultacje trudnych spraw
ze specjalistami, organizuje szkolenia w zakresie reagowania na przemoc wobec dzieci.
Opiekunka dziecka w żłobku:
1) powiadamia dyrektora Żłobka,
2) wraz z osobą wyznaczoną do realizacji Standardów, sporządza notatkę służbową
o podejrzeniu przemocy w rodzinie dziecka,
3) w przypadku, gdy dziecko ma obrażenia, udziela pomocy,
4) uważnie wsłuchuje się w relację dziecka, dba, by ofiara przemocy czuła się bezpiecznie,
5) opracowuje w zespole interwencyjnym plan pomocy dziecku krzywdzonemu,
6) udziela stałego wsparcia dziecku oraz dyskretnie monitoruje jego sytuację w okresie
późniejszym,
7) monitoruje grupę rówieśniczą, by skutki przemocy nie wpływały na sytuację dziecka.
Pielęgniarka:
1) dyskretnie, z poszanowaniem praw dziecka dokonuje oceny obrażeń,
2) udziela pierwszej pomocy przedmedycznej, jeśli sytuacja tego wymaga,
3) sporządza notatkę służbową,
4) obowiązkowo przekazuje dyrektorowi Żłobka informacje o tym, że podejrzewa przemoc
wobec dziecka.
Pracownicy obsługi:
1) są uważni i wrażliwi na sytuację dzieci,
2) reagują na objawy przemocy oraz niepokojące zachowania, których mogą by świadkami,
3) zgłaszają obserwowane, niepokojące sygnały dyrektorowi Żłobka.
Symptomy krzywdzenia dziecka
• każda zmiana zachowania dziecka lub zachowanie odbiegające od normy,
• fizyczne zmiany na ciele (siniaki, zadrapania),
• problemy ze snem, koszmary, problemy z zasypianiem,
• zaburzenia odżywiana,
• rysunki (np. pozbawione ludzkich postaci),
• inne mogące świadczyć o problemach przemocowych.
V
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dziecka
1. We wszystkich działaniach Żłobka kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec
utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
2. Zdjęcia/nagrania udostępniane są tylko na użytek żłobka.
3. Udostępnianie zdjęć i filmów z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci,
dokumentowaniu działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy
zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta, dzieci
w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy
etniczne.
4. Opiekunowie prawni dzieci znają cel udostępniania zdjęć/nagrań i wyrażają na nie zgodę.
5. Przyjęte zasady fotografowania/filmowania:
a) wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja
zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go
w negatywnym kontekście,
b) wszystkie podejrzenia i incydenty dotyczące niewłaściwego udostępnienie wizerunku
dzieci są rejestrowane i zgłaszane dyrektorowi Żłobka, podobnie jak inne niepokojące
sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
6. W przypadku rejestracji wydarzenia zleconej osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi
lub kamerzyście) dbamy o bezpieczeństwo poprzez:
a) zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych
wytycznych,
b) niedopuszczanie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała
z dziećmi bez nadzoru personelu Żłobka.
7. Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz,
impreza publiczna, zgoda opiekunów dziecka nie jest wymagana.
8. Przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba, którzy chcą zarejestrować organizowane
przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej
i uzyskać zgodę dyrektora Żłobka oraz opiekunów prawnych dzieci.
9. W celu realizacji materiału medialnego, dyrektor Żłobka może podjąć decyzję
o udostępnieniu wybranych pomieszczeń Żłobka dla potrzeb nagrania. Podejmując taką
decyzję, poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić
rejestrowanie przebywających na terenie dzieci.
10. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie wyklucza dziecka, którego wizerunek nie powinien być
rejestrowany.
11. Żłobek przechowuje materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem
i bezpieczny dla dzieci:
a) nośniki zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane na terenie żłobka
z ograniczonym dostępem osób uprawnionych (telefony komórkowe, aparat
fotograficzny należące do placówki żłobka).
VI
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Żłobku
1. Żłobek, podejmuje działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści w Internecie,
które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
2. Personel musi być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania
swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, a także własnych działań
w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych,
obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień
prywatności kont, z których korzysta. Jeśli profil personelu jest publicznie dostępny, to
również opiekunowie dzieci mają wgląd w jego cyfrową aktywność.
3. Personel zobowiązany jest wyłączać lub wyciszać osobiste urządzenia elektroniczne
w trakcie pracy z dziećmi w Żłobku. Korzystanie z nich jest możliwe tylko w razie awaryjnej
sytuacji.
VII
Monitoring stosowania Standarów Ochrony Małoletnich
1. Dyrektor Żłobka jest osobą odpowiedzialną za realizację i propagowanie Standardów
Ochrony Małoletnich w Żłobku.
2. Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji
Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru
naruszeń – wzór stanowi Załącznik nr 6 oraz za proponowanie zmian w Standardach.
3. Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich
przeprowadza wśród personelu Żłobka, minimum raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą
poziom realizacji Standardów wzór ankiety stanowi Załącznik nr 2 Przeprowadza również
ocenę obszarów ryzyka wzór stanowi Załącznik nr 3 i 4 do niniejszych Standardów.
4. Na podstawie przeprowadzonej ankiety oraz oceny obszarów ryzyka osoba odpowiedzialna
za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport
z monitoringu.
5. Dyrektor Żłobka na podstawie sporządzonego raportu wprowadza do Standardów
niezbędne zmiany i ogłasza je personelowi, dzieciom i opiekunom prawnym dzieci.